חיבור לקצב הפנימי לאחר טראומה

לאחר חוויה טראומטית הקצב הטבעי של הנשמה נפגע ומשתבש. במצב נורמלי המערכת הנפשית נכנסת לעוררות יתר ודריכות כשיש סכנה ולאחר שהסכנה חולפת הנפש חוזרת למצב רגיל שמאפשר נינוחות ורוגע. בטיפול בטראומה תלמד איך להחזיר לעצמך את הזרימה והקצב הפנימיים שלך ולהתחבר למקומות החזקים שיש בך גם אם אינך מצליח להיות עימם בקשר כרגע בשל הטראומה.

בטראומה הנפש מתקשה להשתחרר מהסכנה

לכל אחד מאיתנו יש קצב טבעי של הנשמה. כמו הים שלפעמים גלי ולפעמים שקט, יש לנו יכולת מולדת לזהות סכנה, להיכנס למצב של דריכות כשצריך ולאחר מכן כשהסכנה חולפת לחזור ולהירגע בהדרגה. במצב של טראומה הנפש מתקשה להשתחרר מתחושת הסכנה וישנו עיסוק חוזר במצב הסכנה או האיום שחווינו. כך במקום להירגע ולנוח לאחר בפגיעה אתה מוצא את עצמך מתעסק שוב ושוב בחוויה הקשה שחווית ומתקשה להתאושש.

הדחקה יוצרת פגיעה בתפקוד

מצב כזה, בו משהו פנימי "נתקע" והקצב הטבעי שלנו נפגע דורש טיפול והתייחסות במידה ותזניח את הדברים ותשלה את עצמך שהכל כרגיל ושלא צריך להתייחס אליהם, תמצא את עצמך בהדרגה נמנע מכל מה שמתקשר לחוויה הטראומטית ונכנס למצב של הסתגרות בד' אמותיך. במצב כזה תימנע ממצבים שנחווים שמאיימים ולא פעם גם מאנשים קרובים לך שתחוש שלא מבינים אותך או שלא ניתן לסמוך עליהם.

הטראומה הופכת לעיתים לפוסט טראומה (PTSD)

כאשר הפגיעה בתפקוד היא משמעותית ואתה חווה פלאשבקים של הטראומה שלא חולפים ולצידם גם התפרצויות זעם או חוסר שקט שהופך לכרוני ופוגע בתפקוד, מדיר שינה מלילותיך או עוכר את שלוותך- יש סיכוי גם שהטראומה כבר התקבעה בך והפכה למצב של פוסט טראומה (PTSD). כך בהדרגה הפגיעה בקצב הפנימי של הנשמה הופכת למשהו קבוע ואתה מתקשה להאמין שיש בך את הכוחות לחזור ולתפקד באופן דומה למה שהיית בעבר.
מכיוון שהרבה פעמים אדם לא יטפל בעצמו עד שלא באמת יכאב לו, אני מגלה שהרבה אנשים פונים לטיפול בטראומה רק כשכבר ברור להם לגמרי שהדברים לא יכולים להימשך יותר כך ושהפגיעה באיכות החיים שלהם ולפעמים של הקרובים להם היא בלתי נסבלת והם רוצים לקבל עזרה.

טיפול בטראומה יכול להקל על הסבל

הטיפול בטראומה כולל דיבור עם המטפל על הכאב הנפשי והסבל ועל הפגיעה שאתה מרגיש בתפקוד שלך. תוכל להביא בטיפול את הנושא מכל זווית שתבחר, או מרגע הפגיעה והחוויה הטראומטית או אולי תרגיש יותר בנוח לדבר על ההווה ואיך שאתה חש או אפילו לגעת בדברים בהדרגה ובאופן שלא יקשה עליך כל כך היות והזיכרונות מביאים עימם סיוטים או פחדים שאינך יודע כיצד להתמודד עימם.
עצם הפנייה לטיפול והאפשרות לחלוק עם עוד מישהו את עולמך על כל הקושי והכאב שבכך היא צעד גדול בדרך להחלמה ולשיפור המציאות הפנימית שלך.

חיבור מחודש לקצב של הנשמה

בטיפול נסה יחד למצוא את הדרך להחזיר אותך לחיבור עם הקצב הפנימי של הנשמה שלך ועם היכולת לקחת את הדברים בפרופורציה ובאופן שמסוגל להבין איך למרות ועל אף הפגיעה יש לך עדיין כוחות פנימיים שחבויים בך ובעזרת הרצון שלך לעשות שינוי יהפכו לזמינים.

למידת טכניקות להתמודדות עפ הלחץ והחרדה

בטיפול תלמד טכניקות שיסייעו לך להתמודד עם התקפי חרדה או עם מצבי לחץ שאתה נתקל בהם בזמן פלאשבקים או ברגעי חולשה. תלמד לקבל את העובדה שאינך מי שהיית ולפגוש את עצמך ממקום חדש שמסוגל להסתכל גם על החלקים המתפקדים והבריאים בתוכך שזמינים עבורך אם רק תסכים לתת להם מקום ולהניח לעבר המסויט.
היכולת להניח לעבר ולהיות בהווה היא מפתח עבור תהליך הריפוי מטראומה ופוסט טראומה ובטיפול נתמקד בלמידה איך להיות בהווה מבלי להיות רדוף על ידי העבר.

ליצירת קשר ותיאום מפגש היכרות חייג עכשיו 0525385880 ואשמח לעמוד לרשותך. שלך- זיו טל.

 

פורסם בקטגוריה טיפול נפשי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *