שלבי האבל

אובדן של דמות אהובה מציב אתגר עצום בפני מי שנשאר עם תחושת חסר וכמיהה. תאוריות שלבי האבל של ג'ון בולבי ואליזבת קובלר רוס מציעות הסתכלות הדרגתית על עיבוד חוויית האובדן. בשורות הבאות אסקור את המודלים של שלבי האבל ואת האופן בו הן יכולות לסייע למי שחווה אובדן בחייו להתמודד עם החוויה המטלטלת.

הקדמה כללית לתאוריות שלבי האבל

ג'ון בולבי, פסיכואנליטיקאי שחי במאה ה-20, ראה באבל תהליך הסתגלותי ונורמלי. הוא דיבר על ארבעה שלבים של אבל שמסיעים לנו להבין מה קורה לנו לאחר אובדן דמות אהובה. ארבעת שלבי האבל על פי בולבי מציעים תהליך הדרגתי של צמיחה מתוך החוויה המטלטלת והכואבת ויכולים לסייע למי שחווה אובדן להבין כי הכאב, הבלבול והקושי שהוא חווה הם טבעיים וכי יש אור בקצה המנהרה. מספר שנים לאחר שבולבי פרסם את התאוריה שלו, אליזבת קובלר רוס, שעשתה מחקר מקיף ועבדה עם אנשים הנוטים למות, פירסמה ספר פורץ דרך שנקרא "על מוות וגסיסה" (On Death and Dying) ובו הופיע מודל חמשת שלבי האבל של קובלר רוס שהפך לנפוץ ומוכר וסייע לרבים למצוא את דרכם בתהליך האבל האישי שעברו. מודל שלבי האבל של קובלר רוס מכיל מוטיבים דומים למודל שלבי האבל של ג'ון בולבי ומוסיף אלמנטים רגשיים חשובים שהכרה בהם נותנת לגיטימציה לאדם שעובר תהליך אבל לבטא ולחוות רגשות קשים שהוא פוגש בדרכו. בשורות הקרובות אסקור את המודל של בולבי ולאחריו את המודל של קובלר רוס ולסיום אחווה את דעתי כיצד המודלים של שלבי האבל יכולים לסייע למי שפגש אובדן של דמות אהובה בחייו האישיים.

מודל שלבי האבל של בולבי ופארקס

על פי גון בולבי ושותפו למחקר קולין פארקס לתהליך האבל ישנם ארבעה שלבים:

1. הלם ובלבול

השלב הראשון, מייד לאחר האובדן הוא שלב של הלם ובלבול. בשלב זה קיים קושי לקבל את העובדה שאיבדנו אדם אהוב. העוצמה של האובדן מכניסה אותנו להלם שמטופלים תיארו בפניי כאילו מישהו אחר חי את חייהם מבלי שיבינו מה קורה איתם. במידה ולא נצליח לעכל את האובדן ולצאת מההלם בהדרגה נחווה בהמשך קושי להביע רגשות בקשרים בחיינו. נהיה סגורים ומסוגרים מבחינה רגשית ונראה לאחרים מנותקים וקשים להבנה.

2. געגוע ותחושת חסר

השלב השני הוא שלב הגעגוע. בשלב זה נהיה מודעים באופן עוצמתי וכואב לחלל שנפער בתוכנו כאשר אהובנו הלך מאיתנו. בשלב הגעגוע נתקשה מאד לדמיין את העתיד ללא הדמות האהובה וכל הזמן נחפש להיזכר בו או בה. נהיה עסוקים מאד בדמות המנוח, נדבר עליו ונחשוב עליו ללא הרף וכל דבר יזכיר לנו אותו. מי שלא מצליח לעבד שלב זה יהיה עסוק כל הזמן בהנצחה ובדיבור על האובדן ועל מי שמת ולא יתפנה להכניס קשרים חדשים ותחומי עניין חדשים לחייו. כמי שמטפל במשפחות שכולות ומכיר את השכול באופן אישי, קושי לעבד שלב זה יתבטא בתחושה שיש בן משפחה שלא מצליח להתנתק מהדיבור הבלתי פוסק על מי שנפטר ונדמה מהצד כאילו הוא כל כך עסוק בדמות המת עד שאינו מצליח להמשיך בחייו.

3. ייאוש וחוסר ארגון

השלב השלישי הוא שלב של ייאוש וחוסר ארגון. בשלב זה נוכל להתחיל להכיר בכך שהמציאות השתנתה ונתחיל להפנים את העובדה שהדמות האהובה לא תחזור. העוצמה בה תכה בנו התובנה שחיינו השתנו ושהמצב בלתי הפיך יכולה להביא עימה תחושה של ייאוש ושל עצב רב. יחד עם זאת כבר לא נהיה במקום שממאן להכיר בעובדות או שנאחז מבלי לשחרר בדמות האהובה בתקווה שהדבר יקהה את הכאב. לפיכך יהיה זה שלב כואב של התפכחות. בשלב זה נכון מאד לקבל ליווי מקצועי בתהליך האבל שיסייע לעכל את הדברים ולקבל תמיכה רגשית. זהו שלב שבו נחוש דיכאון שעם הזמן ועם ליווי נכון או מודעות לתהליך יתמתן ותוכל להופיע יכולת לקבל את הדברים לקראת השלב הרביעי שהוא שלב של ארגון מחדש.

4. ארגון מחדש והחלמה

השלב האחרון הוא שלב של ארגון מחדש והחלמה. בשלב זה נוכל להתחיל לחזור לחיים ולהכיר בכך שלצד הכאב החיים ממשיכים ועלינו להמשיך הלאה. אין כמובן בכך כדי לומר שלא נזכור ונוקיר את מי שאהבנו ואיבדנו אך בשלב זה ישנה יכולת בריאה ונורמלית להמשיך ולהתפתח לצד האובדן. זהו השלב שבו נוכל לחוש ש"החיים חזקים יותר מהכל" ונוכל להתפנות לקשרים חדשים ועיסוק יצירתי למרות ועל אף האובדן שחווינו. במפגשים שלי עם מטופלים ואנשים שחוו אובדן אני פוגש מקרים מרגשים מאד בהם מתוך מקומות קשים מאד אנשים שחוו אובדן של דמות אהובה צומחים וחיים חיים מלאים במשמעות, תוכן ואף ביכולת להעניק ולסייע לאחרים מתוך ועל סמך התובנות שקיבלו במסע האישי שלהם מול חוויית האובדן והמפגש עם המוות.

מודל שלבי האבל של אליזבת קובלר רוס

על פי אליזבת קובלר רוס תהליך האבל מורכב מ-5 שלבים.

1. הכחשה

מיד לאחר האובדן האדם נכנס למצב של הכחשה. הדבר מתבטא בחוסר רצון לקבל ולהאמין שהמוות של הדמות האהובה אכן קרה. ההכחשה היא מנגנון הגנה ידוע ולמעשה יש לה תפקיד פסיכולוגי והוא למנוע קריסה עקב הצפה רגשית.כלומר, ההכחשה והסירוב להאמין שהדבר אכן קרה מגנים עלינו מפני הצפה טוטאלית וקריסה של מערכת העצבים עקב כאב שלא ניתן להכיל ולהתמודד איתו. במחקר אקדמי שערכתי בנושא סיפרו לי מרואיינים שלאחר המוות חשו מנותקים חלוטין והם אפילו מתקשים לזכור מה קרה עימם סמוך לאובדן ובתוך השבעה והשבועות ולעיתים החודשים שלאחר מכן. חשוב להבין שזהו שלב טבעי ולמרות שמבהיל לראות מישהו קרוב לך במצב של הכחשה, חוסר אונים וניתוק, הדבר הנכון הוא להיות שם בשבילו ולאפשר לו לחוות את הקושי והמצוקה.

2. כעס

לאחר ההלם הראשוני על פי אליזבת קובלר רוס מגיע שלב הכעס. בשלב זה נחווה כעס עוצמתי ומטלטל על מר גורלנו שבמהותו שאלות קיומיות שמביא האובדן. למה זה קרה לי? למה דווקא לי? ומדוע אלהים? אלו הן שאלות שנוכל לשאול את עצמנו ואת הסביבה ושיביאו עימן תחושת כעס וזעם שקשה לשלוט בהן. הכעס יוכל להתבטא בכעס כללי, כעס על אלהים או כעס על אדם ספציפי כמו קרובי משפחה שציפינו לתמיכתם ולא היו שם בשבילנו או כעס על חבר או חברה שאכזבו. ככל שניתן לכעס מקום ולא ננסה לדכא אותו ולשלוט בו כך גדלה האשפרות שהוא יישכך עם הזמן ויאפשר לנו מעבר לשלב הבא. הרבה פעמים מפגש עם כעס בתוכנו או אצל אחרים הוא מפחיד ומעורר צורך בהדחקה ובהסתרה. קובלר רוס מעודדת ביטוי של הכעס והתחברות אותנטית לרגש זה כשלב חשוב בהתמודדות עם האובדן.

3. שלב המיקוח

בשלב זה נצלול לתוך פנטזיה שמורכבת מדיאלוג פנימי עם עצמנו או עם כוח עליון שתנוסח פחות או יותר כך: אם רק אעשה את זה… האהוב או האהובה יחזרו לחיים. חשוב להבין כי תהליך האבל זורק אותנו לטלטלה רגשית וכי הכוחות היצריים והרגשות שלנו מציפים אותנו. המודל של קובלר רוס מתמקד שרגשות ובמחשבות הלא רציונאליות וביכולת לתת להן מקום כפתח לריפוי וצמיחה. חשוב לזכור שהיא עבדה רבות עם אנשים שנוטים למות. ניסוח שלב זה הבשיל אצלה עקב מפגש עם קרובי משפחה של חולי נוטים למות שניסחו כל מיני "עסקאות" עם אלהים ועם היקום לפיהן אם יעשו x או y הדמות האהובה הליהם תינצל ממוות באורח פלאי. זוהי משאלה אנושית ונוגעת ללב שלמרבה הצער בחלק גדול מהמקרים לא מתממשת. לאחר האובדן, ולאחר ההכחשה הראשונית והכעס מופיע שלב המיקוח שמעיד על תובנה ראשונית שהמוות הוא חלק מהמציאות ויחד עם זאת על רצון עז להימנע מהכאב ומהכרה בו למרות שהמוות כבר קרה. חשוב לאפשר את האמירות הללו ואת רקימת העסקאות גם אם מהצד הן נראות לנו לא רציונליות כחלק ממתן לגיטימציה לתהליך האבל ומבניית יכולת נפשית הדרגתית לעבד את האובדן.

4. דיכאון

בשלב זה נוחתת ההכרה באובדן במלוא עוזה ויחד עימה מגיעים עצב אין קץ ודיכאון. הדיכאון מתבטא בתחושת קדרות וחוסר תקווה ובקושי לתפקד ולבצע פעולות שהיינו רגילים לבצע. בשלב זה נרצה להסתגר ולהימנע מחברת אנשים ונחוש מרוקנים וחסרי מוטיבציה. חשוב להבין שהדיכאון הזה גם הוא שלב טבעי בתהליך האבל ואינו מעיד על כך שהאדם לא יתאושש ממנו. רצוי לגשת אליו באופן שמאפשר לו להיות ולא להיקלע לחשיבה דרמטית וניסיון להוציא את עצמנו או את הקרובים אלינו מהדיכאון באופן מלאכותי שלא יאפשר עיבוד של האובדן. כדאי ורצוי בשלב זה לפנות לייעוץ וסיוע מקצועי שיסייעו לצלוח בשלום את השלב הזה עם תחושות הייאוש והעצב הבלתי נגמרות שהוא מכיל.

5. קבלה

בשלב זה נוכל להתחיל לקבל את העובדה שהאהוב לא ישוב. חשוב להבין שקבלה אינה  אמירה פנימית שהאובדן מבורך או רצוי. הכוונה בקבלה היא לכך שנוכל להפנים את העובדה שמדובר בתהליך לא הפיך ומציאות חיינו השתנתה. ההפנמה של האובדן ושל המשמעויות שלו לצד היכולת לתת מקום לכעס, לעצב ולדיכאון, מאפשרים תהליך הדרגתי של חזרה למסלול. הקבלה של האובדן בתהליך האבל מאפשרת לקשור קשרים חדשים, לחדש קשרים ישנים ולהיות מושקעים שוב בפעילויות שאנחנו אוהבים. המוטיב העקרי בשלב זה הוא ההבנה שחווינו אובדן ושלחוות הנאה או חוויות משמעותיות אין פירושו בגידה שמי שמת או חילול זכרו. הקבלה היא קבלה ההבנה שאת הנעשה אין להשיב ולצד הצער והכאב יש מקום לצמיחה, תקווה והתפתחות.

כיצד התאוריות של שלבי האבל מסייעות למי שחווה אובדן?

כמי שחווה אובדן אישי ופגש בחייו לא מעט אנשים ומטופלים שהתמודדו ומתמודדים עם אובדנים מסוגים שונים אני חש שתאוריית שלבי האבל שך בולבי וקובלר רוס אנושיות מאד. מחד הן מסייעות להמחיש את הכאב העצום לאחר מוות של דמות אהובה וההשלכות האפשריות של הקושי להשלים עם האובדן. מאידך יש בהכרה בכך שמדובר בתהליך פן אופטימי שמאפשר לנו להתחבר לכך שהאבל הוא תהליך הדרגתי שבו לאחר ההלם והקושי מגיעה התפכחות שיש בה כאב ובסופו של דבר ההבטחה לריפוי והחלמה. חשוב לציין שהעובדה שאני מסוגל להמשיך הלאה בחיי אין פירושה שאני שוכח את מי שאבדתי או מתנכר לאובדן אלא שאני מצליח לעשות אינטגרציה ולהכיל את האירוע משנה החיים שחוויתי וממנו לצמוח ולהתפתח ובהמשך אף להשקיע את עצמי בקשרים ועיסוקים חדשים.

קבלת ליווי אישי בתהליך האבל

תהליך אבל לאחר אובדן על דמות אהובה הוא מסע ארוך ומפרך. שלבי האבל השונים מביאים עימם התמודדויות מורכבות וקושי רגשי. כמי שחווה בעצמו אובדן שהשפיע על חייו ועבר תהליך אבל משמעותי , למד וחקר את הנושא הן מהפן האקדמי והן כאיש טיפול, אני מציע לך את עזרתי בליווי ותמיכה בך או ביקיריך שמתמודדים עם אובדן אדם קרוב.  ניתן ליצור עימי קשר ב: 052-5385880, זיו.

פורסם בקטגוריה טיפול נפשי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *