לקבל את הטראומה, להניח לעבר

ההד של אירועים טראומטיים נשמע פעמים רבות שנים לאחר שהסתיימו. היכולת לקבל את עצמי ואת האירועים בחיי כפי שהם מבלי להסתבך עימם היא יכולת נרכשת שמסייעת מאד להתמודד עם הסבל שנגרם עקב הטראומה.

קושי למצוא מנוח

פעמים רבות מטופלים שאני פוגש מספרים כי האירוע הטראומטי שחוו רודף אותם שנים לאחר שקרה. למרות שחלפו מספר שנים ולפעמים אפילו מספר ניכר של שנים מאותו האירוע נדמה שהוא הסיט את הרכבת של חייהם מהמסילה ושהם מתקשים מאד למצוא מנוח ומזור לנפשם. החשיבה הפנימית הולכת שוב ושוב לעיסוק באירוע עצמו או בהשלכות שלו על האדם וזה כאילו הוא שרוי בלופ שהוא מנסה להיחלץ ממנו ללא הצלחה.

להפסיק את החשיבה אודות העבר ולהתמקד בהווה

בטיפול אנחנו נגשים אל הסיטואציה הזו מתוך הבנה שעיסוק חוזר ונשנה בטראומה לא בהכרח יביא הקלה מהסבל. מחקרים מראים שעבודה על הרגלי החשיבה והדפוסים הרגשיים שנוצרו בעקבותיהם יעילה מאד בטיפול בטראומה. כמו כן בטיפול אני עושה שימוש במדיטציה וביכולת להפסיק את החשיבה ולהתמקד ברגע הנוכחי ובאפשרות לנוח מהמחשבות אודות העבר ולתת לנשימה ולזרם החיים לשטוף את הסבל ולתת למטופל הפוגה מהאופן בו הוא רגיל לחשוב ולתפוס את עצמו ואת אירועי חייו.

שינוי הנראטיב

הטראומה למעשה משפיעה על הנראטיב, על האופן בו האדם מספר לעצמו את סיפור חייו. כל אחד מאיתנו מעצב את האופן בו הוא תופס את סיפור חייו. האופן הזה משתנה בתקופות שונות בחיינו ולפעמים סיטואציה שראינו בה משהו קשה ושלילי, למשל, אי מקובלות חברתית בגיל הנעורים, יכולה להיתפס בהמשך כמשהו שונה בפרספקטיבה, למשל, גורם שעודד אותנו להיות יצירתיים ולמצוא משמעות בחיינו.

לקבל את הטראומה

המסע בטיפולי מכוון לאפשרות למצוא משמעויות חדשות ולהצליח להיות בהווה במצב אחר של חוויה. מצב שלומד לקבל את הטראומה ולתת לה מקום בחייו של המטופל והבנה שלצד הקושי, הכאב והסבל ישנן בהווה גם הרבה מתנות וישנם זרמים של מים חיים בחייו שניתן להינות מהם במידה ומצליחים להניח לעבר ולהתחבר לעצמנו ללא שיפוטיות.

 

פורסם בקטגוריה טיפול נפשי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *