טיפול בחוסר ערך עצמי

"אני לא שווה", "אני לוזר", "אני חסר ערך יחסית לאנשים המוצלחים סביבי", "בגילי הייתי אמור להשיג יותר" – האם המחשבות הללו מוכרות לך? כנראה שאתה לא לבד. ערך עצמי נמוך ובעיות של ביטחון עצמי מלווים את כולנו ברמה זו או אחרת.
האבסורד הוא שלרוב הסביבה רואה אותך כעוצמתי ומלא יופי וסופת חוסר ערך עצמי משתוללת בתוכך ללא הצדקה כדפוס אוטומטי שהגיע הזמן להיפרד ממנו. גישה טיפולית משולבת יכולה לסייע לך לזנוח את חוסר הערך העצמי ולנוע להכרה במתנות שיש לך לתת לעולם.

איך נוצרת תחושת חוסר ערך עצמי?

האמונה שאתה חסר ערך מתהווה בגיל צעיר והופכת להרגל שקשה להיפטר ממנו ואחראי להרבה מהסבל שמלווה אותך לאורך חייך. על פי רוב מקור חוסר הערך העצמי בחוסר באהבה, תמיכה, קבלה ופרגון שחווינו במשפחה ובסביבה הקרובה שלנו מגיל אפס. למרבה הצער לא בהכרח כי מישהו עשה לנו משהו בכוונה אלא כי גדלנו להורים שבעצמם לא הכירו משהו אחר וגדלו בסביבה שלא הייתה משופעת באהבה קבלה וחמלה ופשוט העבירו הלאה את הסבל והמצוקה הרגשית שלהם למרות שניסו לעשות את הטוב ביותר שיכלו במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב ייתכן שנחשפנו לאלימות וטראומות שצמצמו משהו בתוכנו וקשה לנו מאד להשתחרר מהן גם שנים אחרי שהן הסתיימו.

התוצאה היא תחושת חוסר ערך עצמי והקטנה עצמית שנדבקת אליך פנימה-מקטינה את תחושת ההישג כשדברים הולכים טוב ומעצימה את תחושת הכישלון כשהדברים משתבשים. פעמים רבות למרות שאתה יודע בראש שאתה לא אמור להרגיש כך התחושה הזו הולמת בך וגוררת אותך למחוזות עגומים של רחמים עצמיים והלקאה עצמית. לא נדיר שאני פוגש בקליניקה מטופלים שלמתבונן מהצד נראה כאילו ניתן לקנא בהם אולם בחוויה שלהם חוסר ביטחון עצמי וחוסר ערך עצמי שהם חשים פוגמים מאד באיכות החיים שלהם, עד כדי מצוקה נפשית אמיתית. מצב מנטלי כזה בו החוויה הפנימית היא של כישלון מתמשך או של התבוננות בלתי פוסקת על מה השגת לעומת הסביבה מביא עימו סבל שרובו מיותר ונובע מעודף בקורת עצמית שטיפול נכון בה מביא לשיפור ניכר באיכות החיים.

כיצד ניתן לשנות את תחושת חוסר הערך העצמי?

כאשר מבקשים לשנות את תחושת חוסר הערך העצמי קיימות שתי גישות אפשריות: הגישה הראשונה היא לפנות למקום הרגשי ולהבין היכן נוצר החסך ולעבוד על הכלה רגשית ומתן חוויה מתקנת. הגישה השנייה כוללת זיהוי של האופן בו המחשבה אודות חוסר הערך צצה בתוכך והחלפתה בהסתכלות אינטגרטיבית על המציאות ממקום שזוכר את הטוב והחיובי גם כשהנפש מצטמצמת ומתכווצת. כלומר, על מנת להצליח לשנות את תחושת חוסר הערך העצמי יש לגעת בשורשי הכאב באופן שיאפשר זאת ובאוירה מתאימה ומאידך לקבל כלים לשינוי מחשבתי ומנטלי שמאפשרת התבוננות אחרת על הא

מהמסע האישי שלי אני יודע כי הריפוי והצמיחה מגיעים כאשר מצד אחד אני מצליח לגעת בשורשי העצב ובמקום הריק בתוכי ולעבד את העצב והכאב בסביבה תומכת. אולם, לצד זאת עלי ללמוד לשהות במצב מנטלי שמכיר בערך העצמי שלי ומאפשר לי לקבל בחמלה את המציאות ולהתבונן בעין מיטיבה על מי שאני גם כשאני נתקל בתסכול וגם כשהמציאות מציבה בפניי אתגרים לא פשוטים.

הגיע הזמן להכיר בערך של עצמך

בקליניקה אני מציע למטופליי גישה טיפולית אינטגרטיבית המשלבת את הגישות שהוזכרו. כמטפל בטראומה אני מכיר היטב את הפצעים והצלקות שהחיים חורצים באדם ואת האופן בו ניתן להתפייס עם העבר מתוך מי שאתה כיום.
לצד זאת כמטפל בגישת ה cbt (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) שעוסקת ביכולת לזהות את המחשבות האוטומטיות שלנו ולשנותן אני מציע לך ניתוח משותף של תהליכי החשיבה והעיבוד הרגשי שלך והחלפת המחשבות האוטומטיות של חוסר הערך העצמי במחשבות יעילות יותר שמבוססות על הכרה במתנות שיש לך לתת לעולם.
בנוסף אני משלב בעבודתי מיינדפולנס וכלים שמסייעים להשקיט את המחשבות ולשהות ברגע הנוכחי, מה שמסייע מאד לעצור את רכבת המחשבות ולאפשר מרחב פנימי לשינוי.

מוזמנים ליצור קשר לקבלת ליווי: זיו 0525385880

פורסם בקטגוריה טיפול נפשי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *