מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית בספורט

מוטיבציה היא הדלק שמזין את ההצלחה הספורטיבית. ניתן להבחין בין מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית. המוטיבציה הפנימית קשורה בהנאה מהספורט בה אתה עוסק ומוטיבציה חיצונית מבוססת על הישגים וחיפוש אחר הערכה. עבור ילדים ובני נוער העוסקים בספורט המוטיבציה הפנימית חשובה לאין ערוך ממוטיבציה חיצונית וההתמקדות בה מבטיחה עיסוק בספורט לאורך זמן ואף הגעה להישגים.

מהי מוטיבציה

מוטיבציה או בעברית הנעה, היא הרצון להתפתח המונח בבסיס הפעולה האנושית. ישנם 3 סוגים של מוטיבציה שהשילוב ביניהם מביא בסופו של דבר להצלחתו של הספורטאי ולהנאה ותחושת סיפוק מהעיסוק בספורט בו בחר. יחד עם זאת ברור כי עבור ילדים ונוער העוסקים בספורט יש סוג אחד שחשוב מהאחרים.

מוטיבציה פנימית

הסוג הראשון של מוטיבציה היא מוטיבציה פנימית. מוטיבציה פנימית קשורה להנאה מהעיסוק בפעילות הספורטיבית. ילד שנהנה לשחק כדורגל או כדורסל, לעשות קראטה או ג'ודו או לשחות ולגלוש על גלים- זוהי החוויה הראשונית והבסיסית שבלעדיה העיסוק בספורט מאבד מהערך שלו.
ספורטאים בוגרים שמגיעים להישגים משמעותיים מדווחים כי האש הזו של האהבה לספורט בו הם עוסקים עדיין מפעמת בהם. המוטיבציה הפנימית מקנה שמחה והנאה מהפעילות הספורטיבית.

מוטיבציה עצמית

הסוג השני של מוטיבציה היא מוטיבציה עצמית. מוטיבציה עצמית קושרה בצורך וברצון לבצע היטב ובצורה מושלמת את הפעילות בה הספורטאי עוסק. המוטיבציה העצמית היא תכונה אישיותית וקשורה ביכולת לשייף את המיומנות הספורטיבית לכדי שלמות.

מוטיבציה חיצונית

הסוג השלישי של מוטיבציה היא מוטיבציה חיצונית. המוטיבציה החיצונית קשורה בהשתתפות בספורט לשם השגת פרס או תגמול. זה יכול להיות מדליה, גביע או הערכה מצד מאמן, הורה או קבוצת השווים. מוטיבציה חיצונית נקשר הרבה פעמים להצלחה בספורט אולם מחקרים מראים כי ללא שתתלווה אליה מוטיבציה פנימית היא ריקה מתוכן.

השילוב בין סוגי המוטיבציה מביא הישגים

המחקר מראה כי ספורטאים בוגרים שמגיעים להישגים ניכרים ומראים נחישות, התמדה, גישה חיובית וריכוז על בדרך למטרה- מונעים הן על ידי מוטיבציה פנימית והן על ידי מוטיבציה חיצונית.
בטווח הארוך מוטיבציה חיצונית יעילה רק כשמוטיבציה הפנימית גבוהה. להיות מונע על ידי מניעים חיצוניים בלבד יכול להוביל את הספורטאי לפקפק בעצמו ובספורט בו הוא עוסק כאשר ייתקל באתגר או באי הצלחה. הפקפוק בעצמו גורם לו לבסוף לנטוש את העיסוק בספורט ולוותר כיוון שהוא חש שאינו מצליח להשיג את המטרות להן שאף.

ההתמקדות רק במציאות החצונית משולה להוצאת כוח החיים מהגוף והעיסוק בספורט הופך להיות מכני ונטול השראה. לא פעם אני נתקל בספורטאים צעירים שמתפקדים בסביבה שיש בה התמקדות יתר בהישגיות והעבודה עימם היא לאפשר להם לפעול באופן משוחרר ונטול לחצים שמבוסס על האהבה הגדולה שלהם לספורט שהם עוסקים בו. באופן פרדוקסאלי דוקא כשהם משחררים את הלחץ להצטיין ואת חשיבת היתר על הטכניקה והערכת הסביבה משהו נפתח והם מגיעים לביצועים ספורטיביים שמפתיעים אותם.

עבור ילדים צעירים המוטיבציה הפנימית חשובה לאין ערוך

חשוב מאד עבור הורים להבין כי עבור ילדים צעירים עדיף אקלים משוחרר מלחץ של הישגים ותחרות. הגישה הרצויה היא לשחרר את הילד מלעסוק בעצמו בהשוואה לאחר וללמד אותו שמאמץ מכוון משפר את התפקוד והמיומנות ושהעיסוק בספורט הוא פעילות מהנה. כאשר הילד עוסק בספורט ממקום ספונטני שמשמר את המשחקיות וההנאה מספורט וכאשר המאמן מכוון את האמונים שיחברו את הילד לשמחה הפנימית שלו ויחד עם זאת נותן לו כלים לשכלל את המיומנויות הספורטיביות שלו- ההצלחה תגיע מאליה.

המשחקיות וההנאה יחד עם הכוונה נכונה ורכישת מיקוד פנימי, ריכוז ושקט מאפשרים לספורטאי הצעיר להתפתח ולגדול כאדם סקרן שלומד להעמיק את ההיכרות שלו עם הספורט בו הוא עוסק ולחקור דרך העיסוק בספורט את עולמו הפנימי והאופן בו הוא ממוקם יחסית לאחר.

בהמשך הדרך ניתן לשלב בין מוטיבציה פנימית וחצונית בהדרגה

כאשר הילד גדל בהדרגה גם מוטיבציה חיצונית נהיית משמעותית ומגיע הזמן בו ניתן לכוון את המאמץ להישגיות  ותחרותיות. כמובן יש להקפיד לעשות זאת ברגישות ובמידה ואז המוטיבציה החיצונית משתלבת עם המוטיבציה הפנימית והתוצאה היא אדם צעיר שמונע מהתשוקה שלו וההנאה שלו מספורט, כשהתחרותיות מאפשרת לו למקד את המאמץ ולשפר את התפקוד.

עבור ספורטאים בוגרים העוסקים בספורט באופן מקצועני או חצי מקצועני השילוב בין מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית הוא אידאלי והוא המונח בבסיסי הפעילות הספורטיבית של ספורטאי העל כמו מייקל ג'ורדן, מסי, רונאלדו ודומיהם.

במידה וילדכם חווה לחץ או קושי לתפקד עקב הפער בין התובענות של העמידה בציפיות לבין התוצאות בשטח ניתן ליצור עימי קשר לקבלת ייעוץ וליווי מנטלי. הליווי המנטלי שאני מציע מאפשר קבלת כלים נכונים להתמודדות עם הלחץ והעומס שמביא בסופו של דבר לתחושת סיפוק וגם להצלחה ספורטיבית.

ליצירת קשר לקבלת ליווי מנטלי: זיו 052-5385880

פורסם בקטגוריה אימון מנטלי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *