לדעת להתמודד עם הפסדים

התקפי זעם ואיבוד קור הרוח לאחר הפסד הם תופעה שאני נתקל בה לא פעם אצל ספורטאים צעירים שאני מאמן מנטאלית. לשם שינוי ההתנהגות לאחר הפסדים נדרשים שני רכיבים: 1. הבנת הטריגר להתפרצות ו-2. ללמד את המוח להגיב אחרת באופן הדרגתי.

הילד לא יודע להפסיד

לא פעם פונים אלי הורים לספורטאים צעירים עם בעיה של התפרצות וחוסר יכולת לדעת להפסיד. כאשר הספורטאי הצעיר עולה על מסלול של השקעה רצינית בספורט שהוא אוהב, בשלב מסוים חוסר היכולת להפסיד מהווה מכשול של ממש. זה דבר אחד לא לאהוב להפסיד, אף אחד לא אוהב להפסיד, אבל זה דבר אחר להיכנס להתקף זעם שפוגע לך בהתקדמות כספורטאי.

מה ניתן לעשות עם ילד שלא יודע להפסיד בכבוד?

כאשר אני יושב עם ספורטאי צעיר שמתקשה להפסיד בכבוד בשלב ראשון אני מקשיב לו בצורה לא שיפוטית ומנסה יחד איתו לזהות את דפוסי ההתנהגות שלו בעת הפסד. אנחנו צוללים לניתוח של מקרה שהוא מביא ובעזרת ההכוונה המנוסה שלי הוא מצליח בדרך כלל להסתכל על הדברים מזווית ראייה חדשה. אנו מתבוננים מה המחשבות הלא מודעות שמתעוררות בו. המחשבות הללו, שצצות באופן אוטומטי, הן מה שבסופו של דבר מביא להתפרצות הזעם והרבה פעים הן קשורות לעובדה שהוא קושר את ההפסד ע תחושה של חוסר ערך עצמי."אם לא נצחתי אני לא שווה".

בניית תכנית עבודה להתמודדות עם הפסדים

לאחר השלב הראשוני של זיהוי הבעיה וניתוח ההתנהגות אנו בונים יחד תכנית עבודה בשלבים שמטרתה ללמד את הספורטאי הצעיר לקחת "פסק זמן מנטאלי" ולהצליח לנשום או להגיב אחרת ולא ישר לבחור בתגובה האוטומטית שסיגל לעצמו.
אני מלמד אותו טכניקטת נשימה וטכניקות של הרגעה עצמי שמסייעות לו לא רק במגרש אלא גם בלמודים ובהתמודדות עם לחץ באופן כללי.

לדעת להגיע אל הנער באופן שייצור שיתוף פעולה

נסיוני הרב כמטפל רגשי בנוער וכמאמן מנטאלי של ספורטאים צעירים מאפשר לי לגשת אל הנער באופן בלתי אמצעי, שלא יוצר אצלו תחושת איום או תחושה שמבוגר "חופר" לו. להפך, בדרך כלל אני מצליח לגייס אצלו מוטיבציה להתמודד אחרת עם הדברים והתכנית המשותפת שאנו בונים מאפשרת לו חוויה שונה מול חוויית ההפסד.

הורה מספר על התהליך שבנו עבר אצלי:

פעמים רבות בני נוער וילדים שסובלים מהפרעות קשב או מתרגזים בקלות לאחר הפסד מאמצים גישה רצינית ומצליחים לעשות שינוי עקב המפגש עימי, כפי שמעיד שימי ממרכז הארץ:
עד שהגעתי לזיו הבן שלי לא הסכים לדבר עם אף איש מקצוע. הוא סרב לשתף פעולה והתנהג בצורה אמפולסיבית כשדברים לא הלכו לו. זה פגע מאד במשחקו ולא איפשר לו להגיע לרמה אליה ידעתי שהוא מסוגל להגיע. מתוך המפגשים עם זיו בני התחיל להתייחס ברצינות לדברים. הוא רשם משפטים שהוא יכול להגיד לעצמו כשדברים לא מסתדרים במקום להתפרץ. החל לתרגל נשימות ולגלות אחריות ורצינות שלא ראיתי אצלו קודם. כמו כן הוא סיפר שהוא מחכה למפגשים עם זיו בהם ישב שעה תוך שיתוף פעולה מלא וניתן היה לראות תוצאות גם במגרש הכדורגל וגם בבית הספר.

צרו קשר עכשיו לקביעת מפגש היכרות ונצא לדרך אל מציאות בה הפסד הופך הזדמנות ללמידה. נייד: 052-5385880. זיו.

פורסם בקטגוריה אימון מנטלי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *