הנחיית קבוצות הוא תחום מקצועי שדורש יכולות שונות ומגוונות ומאפשר למי שמעוניין בכך צמיחה והתפתחות אישית הן המשתתף והן בהמשך הדרך כמנחה.
לקבוצה רובד סמוי וגלוי
לכל קבוצה בה אנו משתתפים ישנם שני רבדים- סמוי וגלוי. ברובד הגלוי ישנה המטרה שלשמה נאספה הקבוצה. למשל : פגישה של וועד הבית, מפגש משפחתי לחגוג את ליל הסדר, קבוצת סטודנטים שלומדים עבודה סוציאלית או קבוצה לטיפול בהתמכרויות. יחד עם זאת מתחת לפני השטח ומאחורי הרובד הנגלה בכל קבוצה קימים כוחות ודינמיקה נסתרים שמשפיעים על המשתתפים ועל מנחה הקבוצה. על מנת לפענח את הדינמיקה הזו יש להבין את הרעיונות והחומרים התיאורטיים הקשורים לתחום הנחיית הקבוצות וכיצד הם מתגלמים במציאות.
כיצד קשור וילפרד ביון לכיתה שמפריעה
וילפרד ביון, אבי התאוריה של הטיפול הקבוצתי, טען למשל כי מאחורי הרובד הגלוי של הקבוצה לשמו היא לכאורה התאספה ואותו כינה "קבוצת העבודה" ישנם רבדים נסתרים ולא מודעים. הוא הבחין ב-3 אפשרויות של רבדים כאלה וכינה אותם "קבוצת ההנחה הבסיסית". כך למשל אחד המאפיינים הלא מודעים שיכולים לאפיין קבוצה הוא תגובה חוזרת של לחימה או בריחה.
כלומר, בקבוצה מסוג זה לא משנה מהי המטרה המוצהרת שלשמה המשתתפים חושבים שהם התאספו, מתחת לפני השטח יהיו כל הזמן קונפליקטים ביניהם שיתבטאו במריבות וסכסוכים ולאחר מכן יהיה ניסיון להימנע מהמריבות הללו שיגרום לאנשים לשתוק ולהתסגר. בקבוצה כזו נבחין גם במצב בו חלק מהמשתתפים קולניים ובמצב של קונפליקט ואחרים נמנעים ומפחדים להשמיע את קולם. זה נכון גם לגבי קבוצה טיפולית של סטודנטים לפסיכולוגיה שמונחה על ידי איש טיפול מנוסה וגם בעבודתה של כיתה בתיכון שהמחנכת שלה מנסה להכניס בה קצת סדר ומשמעת.
מה מונח בבסיס הקונפליקטים בקבוצה
הקונפליקטים נובעים מחשש של חברי הקבוצה להיחשף ולגעת בחומרים הלא מודעים שנמצאים במרקם הקבוצתי. בקבוצה כזו כאשר מישהו ייחשף הוא ייתקל בתגובה אותה הוא יפרש כמתקפה עליו. בקבוצה יצוצו קונפליקטים ולאחר כניסה לקונפליקט אותו משתתף יחשוש בפעם הבאה ויימנע מלהביא את עצמו.
הקבוצה כולה למעשה תכנס למצב של מגננה וכשלא תצליח להכיל יותר את המתח הלא מדובר שוב מישהו יגיד משהו או ייחשף ויזכה לתגובה שתוביל לקונפליקט ואז להימנעות וחוזר חלילה. כך למשל בדוגמא של הכיתה שמפריעה יהיו קונפליקטים שחוזרים על עצמם ואז שקט שאחרי הסערה וחוזר חלילה. לכיתה או קבוצה כזו יהיה דפוס חוזר שהמורה או המנחה יתקשה להתמודד איתו ולחחוש שנעשית התקדמות משמעותית.
ההשתתפות בקבוצה היא חלק טבעי בחיינו
כולנו למעשה משתתפים בקבוצות אם נרצה ואם לאו מרגע לידתנו. המשפחה בה גדלנו היא מערכת קבוצתית, הכיתה בבית הספר, החבורה אליה השתייכנו בשלב זה או אחר של חיינו וכמובן במקום העבודה או במשפחה שהקמנו עם השנים- כל הזמן אנחנו חלק מקבוצה.
פוקס והאנליזה הקבוצתית
זיגמונד היינריך פוקס שהיה גם הוא ממפתחי התאוריה הקבוצתית טען כי אין אדם בלי קבוצה. איננו יכולים להבין את עצמנו כבני אדם לעומק מבלי לגעת בנושא של הדינמיקה הקבוצתית. הוא פיתח תאוריה שלמה שמסבירה כיצד קבוצה עובדת ופועלת. במנחה הקבוצה הוא ראה מעין מנצח על תזמורת שמנווט את מהלך העניינים. לטכניקה שפיתח קרא אנליזה קבוצתית. בדומה לאפשרות ללכת לטיפול פרטני האנליזה הקבוצתית מציעה אפשרות של טיפול קבוצתי בו המשתתף לומד להכיר את עצמו בתוך הקבוצה ולהבין כיצד הוא יכול להביא לידי ביטוי את האישיות הייחודית שלו ועדיין להיות חלק מהקבוצה בה הוא משתתף או באנלוגיה רחבה יותר- חלק מהחברה בה הוא חי.
השתתפות בקבוצה טיפולית כחוויה מצמיחה ומלמדת
על מנת להבין את עצמנו לעומק קיימת האפשרות להשתתף בקבוצה טיפולית שמטרתה להתנסות בחוויה הקבוצתית ממקום שמוכן ללמוד על עצמי מהם הכוחות שלי ומהם הגורמים המעכבים אותי בתחומים שונים בחיי ובראש וראשונה בתחום של התקשורת הבינאישית- תחום שמשפיע כמעט על כל אינטראקציה שאנו מקיימים בחיינו. כך למשל, במידה ואני חווה מריבות חוזרות ונשנות עם בת הזוג שלי יש לכך השפעה על כל בני המשפחה (המשפחה הינה הקבוצה הטבעית הראשית בה אנו חברים). המריבות כוללות העלבויות, התפרצויות זעם שלאחריהן יש ברוגז ואז צער על הכאב שגרמתי לה ולילדיי שהיו נוכחים בזמן התפרצות. כתגובה אני נמנע מלהביא את עצמי מולה, אוגר שוב כעסים ולאחר תקופת שקט מצטבר מתח ועוד מריבה מגיעה. במידה והחלטתי כי הגיע זמן לעשות שינוי וכי אינני מעוניין להמשיך את ההתנהלות הזו ניתן לפנות לקבוצה טיפולית. ההשתתפות בקבוצה תאפשר לי לעבד את הדברים ולהכיר את עצמי לעומק, להבין מהם הכפתורים הנפשיים שכשלוחצים לי עליהם אני מתפרץ. דרך הדינמיקה הקבוצתית ובעזרת המנחה אוכל ללמוד בהדרגה איך להגיב אחרת לסיטואציות.
את מה שלמדתי על עצמי בקבוצה אוכל ליישם בחיי האישיים
לאחר שאני לומד על עצמי בקבוצה אני יכול להביא את התובנות שרכשתי לסביבה המשפחתית ובת הזוג והילדים מקבלים אבא שאוהב אבל גם יודע להגיב אחרת. חשוב להבין שאנשים לא הופכים את עורם והרעיון הוא להמשיך להיות מי שאתה אך עם סל תגובות אחר ועם יכולת להיפגע פחות ולהגיב לדברים בצורה שמאפשרת לסביבה להיות איתך במגע שיש בו מעבר לכעס גם חמלה וסובלנות.
אילו קבוצות טיפוליות קיימות?
ניתן להשתתף בקבוצה טיפולית בעלת אופי ספציפי (למשל בקבוצה שעוסקת בטיפול בכעסים כמו בדוגמא שהובאה) או להשתתף בקבוצה דינמית בה כל משתתף מביא את עצמו ועובד במקביל לאחרים על הנושאים שמעכבים אותו בחייו. אחד עובד על הביישנות שלו, אחר על המוחצנות, מישהו על כעס ומישהו על תחושת הקורבנות שלו וחוסר האסרטיביות. אפשר גם למשל להשתתף בקבוצה העוסקת בעיבוד של אבל ואובדן או בקבוצת יחסים בינאישיים וכ'ו. בשונה מקבוצה טיפולית דינמית כללית, קבוצות טיפוליות ספציפיות נאספות סביב מטרה משותפת לכל המשתתפים ובמסגרתן עוברים החברים תהליך של הגברת המודעות לתהליכים שהם עוברים ותנועה לעבר צמיחה ושיפור ההבנה של האופן בו הם מתנהלים בעולם ומופעלים על ידי הסביבה. במקרה כזה נוצרת אוירה של שותפות גורל והבנה של החוויה המשותפת באופן ישיר שמסייעת להעמיק את החקירה והלמידה העצמית ולפתח תחושה של תמיכה ושותפות בין המשתתפים.
מיומנויות המנחה
במקרה כזה מנחה הקבוצה יהיה בעל ידע או זיקה לתחום ההנחיה ויוכל להוביל את התהליך ולתת מענה למשתתפים שמגיעים לעשות תהליך שיש בו חשיפה עצמית ונדרש ליווי מוסמך ומקצועי שייתן להם תמיכה ותחושת בטחון. כך נוצר לו מעגל של אנשים שנפגשים מתוך רצון לעבוד על עצמם בלווי המנחה ונוצר תהליך קבוצתי שבסופו כל משתתף יצא נשכר והקבוצה כולה תתפתח למיכל שיאפשר תחושת בטחון והרחבה של המודעות של המשתתפים.
הערך המוסף של השתתפות בקבוצה
תחום הנחיית הקבוצות הוא מרתק והעוצמה של התהליך הקבוצתי היא גדולה. היכולת לקבל שיקוף מחברי הקבוצה לגבי האופן בו אתה נתפס היא כלי שיכול לספק תובנה שאין לה תחליף. בהנחיית נכונה הקבוצה הופכת למקור לתמיכה עבור המשתתפים ונותנת להם במה להביע את עצמם באופן שחששו להתבטא בו קודם לכן. עבור מי שרוצה ומעוניין בכך ההשתתפות בקבוצה טיפולית יכולה להיות חוויה רבת ערך ומועילה.
מוזמנים לקבל הדרכה בתחום הנחיית הקבוצות ולהתייעץ
לתפיסתי מנחה קבוצות מיומן אמור להיות בעל ניסיון כמשתתף בקבוצות. באופן אישי נתרמתי רבות מהקבוצות בהן השתתפתי וצמחתי הן כאדם והן כאיש מקצוע. כמנחה הניסיון שרכשתי לאורך השנים לימד אותי המון על תקשורת בינאישית ועל תהליכי עומק בקבוצה. כמו כן צברתי ידע רב בלימודי הנחיית הקבוצות שכללו הן ידע תיאורטי מקיף והן תהליכים דינמיים. את הידע שרכשתי אני מיישם בעבודת ההנחיה וכמרצה בתחום. חשוב לי מאד בהרצאות לסטודנטים להעביר שילוב של תאוריה ופרקטיקה באופן שיאפשר פתרון דילמות שעולות מהשטח. ניתן אף לקבל ממני ליווי מקצועי של הדרכת צוותים מקצועיים במקומות בהם מתקיימת עבודה קבוצתית.